Saturday 15 October 2011

Cita-Cita

Ini adalah sebahgian daripada cita-cita gua sepanjang gua bergelar sebagai seorang manusia

Sekolah Rendah
1. cikgu tadika
2. komando
3. Ahli bomba
4. Pensyarah
5. Jurutera
6. Arkitek
7. Doktor haiwan
8. Ahli psikik (ni memang macam gampang sebab baru lepas baca surat khabar pasal psikik, dan rasa cool kalau boleh jadi macam orang dalam surat khabar berkenaan).
9. Ahli Astronomi (masa ni otak dah expose sikit dengan bahan bacaan sains)
10. Ahli nuklear (neyh pown macam gampang, baru dapat expose pasal WW2 dan bom atom).
11. Ahli pemusnah bom ( kalau bab neyh sebab terlampau terpengaruh dengan cerita dekat TV3..friday night movie)
12. Professor (entah apa benda jenis professor gua sendiri pun tak tahu..time tue gua baru terdengar perkataan propesor..tiba-tiba bunyi macam sedap dipandang masyarakat umum..)
13. Petani moden (ni pun sama...malas nak fikir cita cita canggih dah masa ni..baru nampak mesin padi dan-dan teringin nak jadi petani..macam cilakak)

Konklusi
-segala cita-cita gua time sekolah rendah nie banyak dipengaruhi oleh pengaruh tv..alam sekitar..majalah Kreko..dan faktor gua yang suka melepak dengan geng kutu-kutu yang lebih dewasa dari gua
cita-cita gampang time kecik-kecik


Sekolah Menengah
1. Jurutera Mekanikal ( baru first day masuk sekolah teknik gua dah letak cita-cita tinggi..baru TRUE)
2. Techincian ( kalau part techician neyh gua ingat lagi ada seorang brader dia buat wiring dekat rumah gua..tiba-tiba satu rumah jadi trip..terus gua kagum walaupown pada hakikatnya benda tue menampakkan kebodahan dia dalam sektor mewayaring kan wayar) 
3.Jutawan MLN ( time gua give up nak belajar sebab trial SPM gua hancur..gua terus cari cita-cita yang xmemerlukan gua untuk score 19A+ dalam SPM)
4. Cikgu Teknik ( neyh gua punya last cita-cita..gua dapat detect gua punya kebolehan time gua buat final project time form 5..gua agak mahir dalam bidang Mekanikal neyh..terus gua letakkan sasaran untuk menjadi cikgu sekolah teknik..gua plan nak didik semua budak0budak kutu lepak jadi seorang jurutera)

Koklusi
-kalau cita-cita time secondary school neyh macam serius cikit..gua dah pandai berpikir matang walaupown time tue gua baligh lewat..gua banyak menonton Discovery Channel..gua dah xamik pot dah cerita Tom N Jerry neyh..gua dah nampak sinar-sinar kejayaan walaupown pada awalnya sinar-sinar tue umpama kabus gelap bagi bagi gua


Universiti
-Jurutera Pembuatan ( gua diterima masok ke universiti kejuruteraan, so xkan gua nak jadi nurse..pikir la sendiri..xkan tue pown gua nak kena explain macam karangan)

Konklusi
-gua masih mentah lagi dalam bab Unibesiti..gua sedeyh sebab xboleh jadi cikgu..gua teringin nak rasa macam mana seorang guru yang diumpama kan sebagai lilin yang menerangi orang lain..gua nak try la..kalau xpanas jadi lilin..gua amik pot..kalau panas..gua reject..gua dah pandai baca NSTP time neyh..keh keh keh..tue sebagai info extra..gua akan cuba untuk merealisasikan impian gua..abah gua pown suruh gua jadi engineer..dia cakap kalau abang cik jadi engineer..abah bleh la try naik kereta Fair Lady untuk p sawah nanti..naik Fair Lady p sawah..grand gila ayat abah gua..

neyh cara gua..the suicide mission

4 comments:

  1. harap harap adik ni bakal berjaya dengan cita cita adik di masa depan kelak

    ReplyDelete
  2. bkn ke ary 2 ang kte nk jd pereka fesyen x met..?haha

    ReplyDelete
  3. fish la..gua mana layak jadi pereka fesyen..lukis org lidi pown failed

    ReplyDelete